Med andre ord kan man komme meget tæt på naturområdet, der oprindelig var det inderste lavvandede område af fjorden.
Stavis Å snor sig gennem engområdet
Her finder du en guide til kultur, naturområder og seværdigheder ved Odense fjord.
Her kan du læse mere om attraktioner, naturområder, seværdigheder og andre kulturelle steder ved Odense Fjord. Klik på de blå faner nedenfor for at læse mere om stedet. De er listet i alfabetisk rækkefølge.
Se også vores Cykelguide med forslag til ruter rundt om fjorden, hvor attraktionerne besøges. Klik for at se cykelguiden.
Vær opmærksom på at kulturguiden ikke er opdateret siden 2018, så der kan forekomme facts, der ikke er opdateret.
Netop der, hvor Kertemindes bydele er hægtet sammen af Langebro, hvor havnen stopper og bliver til fjord, og hvor strømmen konstant skifter retning i den evige vekslen mellem ebbe og flod. Netop der står fiskerpigen Amanda med sit underfundige smil og skuer ud over vand og by, mens turister og andet godtfolk flokkes og lader sig forevige sammen med den berømte granitskulptur, der fik sin plads ved broen i 1954.
Amanda står ved Langebro, ikke langt fra det idylliske fiskerkvarter, Lillestranden
Det er billedhuggeren Robert Lund Jensen (1915-2003), der har hugget den tækkelige Amanda ud af den nøgne sten, men historien om Amanda handler faktisk om alt andet end en fattig fiskerpige fra Kerteminde.
Den berømte fiskerpige, Amanda
Vi skal derimod tilbage til 1893, da en københavnsk revyvise, “Min Amanda var fra Kerteminde”, fortalte historien om den unge skuespiller Sofie Kragh, som – altså ikke ustraffet – svigtede sin forlovede til fordel for en ung student. Sofie Krag døde allerede i 1911, men da var visen for længst blevet hvermandseje – også i Kerteminde. Og navnet Amanda blev, om ikke hugget ind i skulpturen, så dog uløseligt forbundet. Så rodfæstet er Amanda-navnet, at det i dag indgår i en lang række lokale firmanavne, og de fleste danskere ved, hvilket bynavn der skjuler sig bag udtrykket Amandas by.
Stavis Å snor sig gennem engområdet
Fiskeredskaber ved Boels Bro
Gamle stenhuse ved Boels Bro
Flere fritidsfiskere har base ved Boel Bro
Bregnør og Bregnør Fiskerleje rummer to meget forskellige historier, for mens Bregnør er anlagt i overgangen mellem vikingetiden og middelalderen som en såkaldt udflytterbebyggelse, så opstod fiskerlejet nord for byen først i 1800-tallet.
Navnet Bregnør er en sammenskrivning af ordet bregne og øre – en flad odde, som stikker ud i vandet. I 1700-tallet blev Lundsgård ved Kerteminde den største lodsejer i byen, efter at Mesinge præstegård og Skt. Hans Kloster havde været de store jordbesiddere.
Dæmningen ved Bregnør Fiskerleje
Byen har historiske set udviklet sig meget langsomt, men da der for alvor kom gang i fiskeriet i 1800-tallet, blev der sat gang i udviklingen, og Bregnør udviklede sig i starten af 1900-tallet til et af de store landingssteder for fisk fra fjorden og farvandet omkring Gabet.
Der fiskes fortsat en del fra havnen i Bregnør
Savnet af en fiskerihavn var stort. Der var kun en lille høfde og fiskernes skovlvodsbåde måtte derfor ligge på renden, men i 1937 blev fiskernes forhold markant forbedret, idet der blev anlagt en 200 meter lang mole og for enden af den – en lille havn.
Set i historisk lys er fiskerlejet med Stejlestræde og fiskerhuse blevet betegnet som den mest værdifulde fiskerbebyggelse på kyststrækningen fra Strib til Odense og et flot resultat af 1900-tallets fiskeri.
Midt i Bregnør er der en kopi af et gammelt bystævne, som blev anlagt i 1943 for blandt andet at højne de nationale følelser. Bystævnet har 12 sten, hvori der er hugget matrikelnumre på byens gårde.
Bylauget mødes en gang om året og drøfter vigtige anliggende for byen. Det føres for eksempel til protokols, hvilken gård der først har fået køerne på græs. Oldermanden udpeges på skift for et år af gangen.
Lige i udkanten af Munkebo, hvor bakken knækker over og skråner stejlt ned mod Lindøværftet/Odense Havn, ligger Dalby Høj 22 meter over havets overflade. Bronzealderhøjen har aldrig været udgravet. Den ligger i et område, som i dag bliver afgræsset for at sikre naturens mangfoldighed – kun få hundrede meter fra en kæmpe skibsbygningshal på det gamle værftsareal.
Den velbevarede runddysse ved Fiskeløkken i Munkebo
Selve højen har lidt en krank skæbne gennem årene, for allerede i 1840’erne blev dele af Dalby Høj sløjfet. Ødelæggelserne af højen fortsatte under krigen i 1864, hvor der blev opstillet en kanonstilling til bevogtning af Odense Fjord. Mange randsten blev fjernet, og ved samme lejlighed gik det ud over flere andre bronzealderhøje i området. Det var ellers ret betragtelige høje. Ved en opmåling foretaget af Nationalmuseet i 1884 vidste det sig, at en af dem var 40 fod i diameter.
Det er dog ikke alle Munkebos levn fra fortiden, der er ødelagt. Specielt en omkring 5000 år gammel runddysse ved Fiskeløkken i Munkebos industrikvarter er velbevaret og et besøg værd. Dyssens overligger har en omkreds på 23 fod, og tykkelsen er tre til fire fod, så det har i sin tid været et møjsommeligt og tungt arbejde at få stenen bragt på plads.
Et af de mest bemærkelsesværdige fund, der er gjort i Munkebo, stammer imidlertid fra en også omkring 5000 år gammel jættestue tæt ved Kertinge Nor. I den fandt man blandt meget andet to kranier, der begge var gennemboret – en såkaldt trepanering – med henblik på operationer. Med andre ord dokumenterer disse fund, at man flere tusinde år før vor tidsregning var i stand til at foretage kirurgiske hjerneindgreb – og tilsyneladende med et vist held. I hvert fald overlevede patienterne, for operationshullerne er delvist vokset til.
Et andet bemærkelsesværdigt fund blev gjort, da man i 1985 var ved at grave ud til det landsdækkende gasnet. Kun få hundrede meter fra det daværende Lindøværftet fandt man et halvt hundrede genstande fra bronzealderen der i blandt et bæltesmykke, tre halsringe og en armring med guldbelægning.
Drigstrup Kirke
Landsbyen Dræby vest for Munkebo har på trods af sin begrænsede størrelse en både spændende og meget omskiftelig historie. Før de omfattende inddæmninger nord for byen lå den ganske tæt ved kysten, og inden etableringen af det nu lukkede Lindøværftet var Dræby sognets hovedby.
Afvandingsgrøft på Dræby Fed
I Moselavet lå stationen og postkontoret, og byen var rig på forretninger, håndværkere og mindre virksomheder. Blandt andet var der et par madrasfabrikker i byen, og på Tornø fandt der en omfattende skalleproduktion sted, men i takt med at Munkebo udviklede sig, og Kerteminde-banen blev nedlagt, mistede byen sin status som sognets hovedby, og nøglen til den sidste dagligvarebutik er for længst drejet om i den tidligere så driftige by.
Gårdmiljø i Dræby
Navnet Dræby hentyder formentlig til, at det var her, vikingerne trak deres både over land mellem Kertinge Nor og Odense Fjord – en strækning på kun 800 meter, men også senere har byen markeret sig på det historiske landskort.I både 1400- og 1500-tallet omtales Dræbygård, en såkaldt hovedgård, der dog ender med at blive delt. Kronen har eget betydelige besiddelser i byen, men de blev overdraget til Ulriksholm/Østergård, der i 1728 ejede stort set hele byen eller rettere 14 gårde og tre huse. Så sent som i 1844 ejede Østergård stadig fire fæstegårde og ni husmandsbrug i Dræby.
Fjorden var oprindelig en stor, åben havbugt, men havets kræfter har været i sving og har ved store aflejringer dannet Enebærodde – en række parallelle strandvolde, der med et næsten rent snit adskiller hav og fjord.
Odden, der er ejet af Hofmansgave, er på 250 hektar. I 1700-tallet var den et stort lyng- og overdrevsområde, men derefter begyndte tilplantningen, og ved foden af Enebærodde finder man Charlottenlund, der er en karakteristisk løvskov fra først i 1800-tallet. Den seks kilometer lange halvø er ubeboet, men midt på øen ligger Martinegården, der er bygget i 1820’erne og brugt først til kvægdrift og siden til fåreavl. I dag bruges gården til lejrskole af spejdere og andre, der vil opleve den særprægede natur på Enebærodde på nærmeste hold.
Martinegården på Enebærodde
Der er stor forskel på kysten, for mens det er bølger og åbent hav, der påvirker nordøstsiden af odden, så er der lav og mudret strand på indersiden specielt på det inderste stræk langs Drejet.
Den karakteristiske enebær har lagt navn til Enebærodde
På den sydlige ende af odden finder man årsagen til dens navn i form af et stort karakteristisk område med enebær, og på den alleryderste spids længst ude ved Gabet knejser Fyret. Det er også her, man kan se resterne af to skanser fra Englandskrigene i 1800-tallet.
Enebærodde blev fredet i 1980 sammen med nogle strandenge og småholme i krogen mellem odden og Hofmansgave. Fredningen omfatter i alt 296 hektar.
Det kulturhistoriske museum i Kerteminde er indrettet i Farvergården ikke langt fra byens torv. En gammel farverslægt har givet navn til gården, der er opført i 1630, og dermed er den en af Kertemindes ældste bygninger.
I 2010 genåbnede Farvergården efter en gennemgribende restaurering. Facaden er genskabt som den så ud omkring år 1900, og to nye indgange er etableret, dels en ny hovedindgang mod Langegade og dels en handicapvenlig indgang fra havesiden. I stueetagen er der lavet en miniudstilling om Amanda. Her beskrives, hvordan Amanda gennem årene er blevet Kertemindes vartegn. I en minibiograf vises film fra Kerteminde optaget i perioden 1938-1962. Blandt andet kan man se filmen “Amanda og studenten”, hvor Kerteminde-pigen Amanda viser den udefrakommende student rundt i Kerteminde samt en film, der viser opbygningen af Langebro.
Ikke langt fra museets port fandt man i forbindelse med en omfattende renovering af Langegade en bybrønd fra middelalderen. Det er en af Kertemindes i alt fire brandbrønde, der var i brug ind til 1700-tallet. Brønden er forsynet med en original pumpe fra samme periode.
Det kulturhistoriske museum i Kerteminde er indrettet i Farvergården ikke langt fra byens torv. En gammel farverslægt har givet navn til gården, der er opført i 1630, og dermed er den en af Kertemindes ældste bygninger.
Farvergården i Kerteminde
I 2010 genåbnede Farvergården efter en gennemgribende restaurering. Facaden er genskabt som den så ud omkring år 1900, og to nye indgange er etableret, dels en ny hovedindgang mod Langegade og dels en handicapvenlig indgang fra havesiden. I stueetagen er der lavet en miniudstilling om Amanda. Her beskrives, hvordan Amanda gennem årene er blevet Kertemindes vartegn. I en minibiograf vises film fra Kerteminde optaget i perioden 1938-1962. Blandt andet kan man se filmen “Amanda og studenten”, hvor Kerteminde-pigen Amanda viser den udefrakommende student rundt i Kerteminde samt en film, der viser opbygningen af Langebro.
Ikke langt fra museets port fandt man i forbindelse med en omfattende renovering af Langegade en bybrønd fra middelalderen. Det er en af Kertemindes i alt fire brandbrønde, der var i brug ind til 1700-tallet. Brønden er forsynet med en original pumpe fra samme periode.
Siden de første mennesker satte deres ben på Nordøstfyn for 10.000 år siden, er der halet fisk i land fra Odense og Kerteminde Fjord, og utallige familier har i generationer hentet deres udkomme på fjordene, men i nyere tid måske alligevel ikke altid helt så mange, som man umiddelbart skulle tro.
I en historisk gennemgang omtales fjorden som ”fattig paa fiskere” i 1840: ”Fra Stige, Lumby, Hasmark, Munkebo og Dræby blev der drevet noget Fiskeri, men for en stor Del kun som Bierhverv til Jordbruget.
Kroge, Lystre (ålejern) og smaa Aaleruser var Hovedredskaberne. Alt i alt havde saaledes hele Fiskerivirkskomheden for 100 Aar siden kun beskedent Omfang i Fjorden. Ogsaa Beretninger fra ældre Tid giver det samme Billede”, konstaterer man i den historiske gennemgang fra 1935 og føjer til, at der mange steder har været let adgang til at fiske til husbehov, men at de store afstande til afsætningsstederne har hæmmet udviklingen af erhvervsfiskeri: ”Faldt det ind med større Fangst, var der i mange Tilfælde kun Anvendelse for Overskudsfangsten som Gødning”.
Fyns største fiskerflåde har base i Kerteminde Havn
Hen mod slutningen af 1800-tallet kommer der dog mere fart i udviklingen. Fangstredskaberne udvikler sig, de første motorbåde kommer i drift, og fiskerne organiserer sig i stort tal. Odense Fjords Fiskeriforeningen, stiftet i 1901, havde således medlemmer fra Munkebo, Dræby, Boels Bro, Bregnør, Lindø og Vigerø. Midskov Fiskerforening blev stiftet i 1908, og Stige Fiskeriforening, der organiserede fiskerne fra Odense Overfjord, det vil sige indenfor Vigelsø, kom til i 1912. Odense Overfjords Fiskeriforening havde medlemmer i samme område. I Klintebjerg og Gersø opstod der også foreninger, og endelig blev Aaleeksportforeningen Odense Ford stiftet i 1926. Den fik 104 medlemmer.
Ålefiskeriet var det mest fremherskende, men der blev også haltet sild og brisling samt fladfisk, torsk og rejer i land i store mængder, ind til fiskesygdomme og spildevandsudledninger fra Odense ødelagde fiskeriet, der kulminerede i 1930’erne. På det tidspunkt var der 150 erhvervsfiskere og 80 bierhvervsfiskere i sving på Odense Fjord.
Kun fiskere med base i Stige havde en egentlig havn, mens de øvrige måtte fiske fra åben strand frem til 1937, hvor fiskerne ved Bregnør også fik en havn.
Fiskeredskaber i Bregnør Fiskerleje
Også i Kertinge Nor og Kerteminde Fjord blev der fisket, og de legendariske fiskerkoner fra Munkebo gik – flere generationer i træk – til Odense for at sælge fangsten. I starten bar de fiskene i en rygkurv, men billeder fra omkring år 1900 viser, at de da spændte hunde foran nogle små tohjulede vogne. Fiskerkonerne gik hjemmefra meget tidligt om morgenen og var fremme i Odense ved sekstiden, hvorefter de falbød deres varer på Fisketorvet, senere på Klingenberg og under 2. verdenskrig i Adelgade og på Sortebrødre Torv. Fiskene blev fanget ved Munkebo, eller konerne hentede fangsten på Lindø, ved Boels Bro, i Bregnør eller i Kerteminde, der havde den største koncentration af fiskere på Nordøstfyn.
I Kerteminde stiftede man den lokale fiskeriforening i 1903, og en opgørelser viser, at der i 1935 var 208 erhvervsfiskere i byen. De havde selvsagt bugt og bælt som det fortrukne farvand, hvis de da ikke søgte endnu længere væk i bestræbelserne på at få del i havets guld. I storhedstiden var der dog også en snes fjordfiskere.
Lillestranden i Kerteminde
Omkring 1800 begyndte havnebyggeriet og gav bedre forhold for fiskerne. Siden er Kerteminde Havn udvidet adskillige gange. Både og fangstredskaber har også skiftet størrelse og karakter, men endnu kan man ved en tur langs Lillestranden få en fornemmelse af, hvordan det oprindelige fiskermiljø i Kerteminde så ud. Det er nemlig her man finder Kertemindes sidste fjordfisker.
Men centret er meget andet end oplevelse og nærkontakt med dyr og fisk, idet man lægger stor vægt på forskning. Formidling og forskning er således to sider af samme sag, og kerneområderne er naturen, miljøet og historien med fokus på livet i de indre danske farvande.
Centret, der blev indviet i 1997, blev etableret via et samarbejde mellem Kerteminde Kommune og Odense Universitet.
Det lille charmerende 14 meter høje fyrtårn på Enebærodde er opført af det daværende Fyrvæsenet i 1895, men også forud for den tid var den yderste spids på Enebærodde i brug, når der skulle sendes advarende blink til fartøjer, der var på vej gennem Gabet. Odense Kommune opstillede således et fyr på spidsen allerede i 1869.
Det nuværende fyr havde oprindelig en udvendig trappe, men i dag er det indvendig trin, der giver adgang til fyrets top. Trappen bruges imidlertid sjældent, for fyret er fjernstyret.
Fyret på Enebærodde
Den lille karakteristiske fyrmesterbolig ved siden af fyret er solgt fra til feriebolig.
På den anden side af Gabet – ved Lodshuse – har Odense Havn opsat et par såkaldte ledefyr, som et supplement til fyret på Enebærodde.
H.J. Hansen har base ved Odense kanal.
Ofte har en eller flere personer gjort sig bemærket i forbindelse med inddæmningerne, og alene på vestsiden af Odense Fjord er der registreret fem mindesten – en ved Gersø, en ved Ølund og tre ved Fjordmarken. Ved Fjordmarken er det kancelliråd Elias Møller, Østrupgård, der hædres for sin indsats.
På Møllebakken i Kerteminde ligger Johannes Larsen Museet – en kulturhistorisk perle højt placeret i en gammel park med et storslået syn til både bugt og bælt. Museet består af flere spændende bygninger – først og fremmest villaen, værkstedet og udstillingsbygningen, men også af et gammelt lysthus, det gamle vaskehus og en sanserig vinterhave.
Villaen på Johannes Larsens Museet er præget af de mange fuglekasser
Johannes Larsen (1867-1961) opførte villaen i 1901, og sammen med hustruen Alhed Larsen (1872-1927) skabte han i starten af 1900-tallet et centralt mødested for datidens malere, billedhuggere, forfattere og mange andre. Larsen selv slog igennem som landskabsmaler, men er siden blevet kendt som landets betydeligste fuglemaler og det mest prominente medlem af kunstnersammenslutningen Fynboerne.
Villaen og parrets atelier – kaldet værkstedet – blev indrettet til museum i 1986 og fremstår i dag med gamle møbler, inventar og masser af kunst på væggene, akkurat som dengang kunstnerparret boede og arbejdede på stedet.
Pavillion
Siden åbningen er museet blevet udvidet to gange. I 1989/90 blev ”Samlingen” opført. Dermed blev der skabt en passende ramme for Pax-samlingen, der i sig selv er en utrolig historie med Tulle og Nan Due Nielsen som hovedpersoner. Gennem et nært venskab med Johannes Larsen og en livslang indsats opbyggede ægteparret en imponerende samling, og i forbindelse med etableringen af museet blev den overdraget til en støttefond for det nye museum. Gaven omfattede i alt 569 billeder. De 452 er af Johannes Larsen, barnebarnet Jeppe Larsen har lagt penselsstrøg til de 71, mens de resterende er skabt af andre kunstnere med tilknytning til Kerteminde for eksempel Kristian Zahrtmann og Fritz Syberg.
I 2001 blev museet udvidet med “Vingen”, der fremstår som en naturlig forlængelse af ”Samlingen”. ”Vingen” benyttes blandt andet til mindst to årlige særudstillinger samt en række koncerter, fortrinsvis med klassisk musik.
Svanemøllen i Kerteminde er nærmeste nabo til Johannes Larsens Museet
Kun et stenkast fra museet ligger Svanemøllen, som Johannes Larsen ejede og værnede om til sin død i 1961. Møllen blev opført i 1853 og var senere ejet af Johannes Larsens far, storkøbmanden I. A. Larsen. I begyndelsen af 1900-tallet, og ind til et mere standsmæssigt hus blev opført, boede møllerfamilien i det lille bindingsværkshus, som ligger ved foden af møllen. I dag er møllerboligen indrettet til “Madpakke-hus” for museets gæster.
Kerteminde er med sine 5600 indbygger den 7. største by på Fyn. Den omtales første gang i 1350, da en købmand i Lübeck skænkede fem mark til byens kirke, men udgravninger viser, at der har været aktiviteter på stedet længe før.
Byhuse i Kerteminde
Byen fik sine købstadsrettigheder af Erik af Pommeren i december 1413. I mange år var Munkebo ellers hovedbyen i området, men det var i skarp konkurrence med nabobyen, og da Kerteminde i 1400-tallet fik anlagt Langebro og spærrede den frie sejlads til Munkebo, tippede ”magtfordelingen” endeligt til fordel for Kerteminde, der oplevede sin storhedstid som havne- og handelsby i 1500- og 1600-tallet.
Byen oplevede sågar at være havneby for Odense, og selv om den siden i høj grad har ændret karakter, kan man fortsat støde på nogle af de mange handelshuse, der blev opført i havneområdet i storhedstiden. Det gælder for eksempel Toldboden, men også dele af Andresens Købmandsgård et par stenkast længere inde i byen kan føres tilbage til 1500-tallet.
Andresens Købmandsgård
Kerteminde, der blev stærkt beskadiget under Svenskekrigen i 1657-60, er udødeliggjort gennem visen om Amanda, der skuer ud over Kerteminde Havn, men byen er også blevet landskendt for sine museer ikke mindst Johannes Larsen Museet på Møllebakken samt for det oprindelige fiskermiljø ved Kerteminde Fjord, hvor et net af småveje knytter Fiskergade og Lillestranden sammen.
Det er imidlertid ikke kun miljøet ved Kerteminde Fjord, der er præget af generationers fiskeri, for selv om erhvervet har mistet sin store betydning for byen og antallet af både er skåret drastisk ned, så huser havnen fortsat en stor flåde af fartøjer og er et velegnet sted at slå krogen i friske oplevelser, der oser af saltvand, skumsprøjt og hæse mågeskrig.
Kerteminde er en udpræget turistby, og ud over nævnte skal Sybergland, Fjord & Bælt samt den nyanlagte goldbane Great Northern fremhæves. Mellem Kerteminde og Kertinge ligger desuden Ladbyskibet.
Noget overraskende er det nederlaget ved Dybbøl i 1864, der er den direkte årsag til, at den lange, snoede og naturskønne Kerteminde Fjord og det lige så skønne Kertinge Nor er bevaret i fuld udstrækning, når der ses bort fra en lille inddæmning, der i 1881 blev gennemført ved Skålholm tæt ved Snekkeled i Munkebo.
Ankeret er kastet ved Kertinge Nor
Fjord og nor er på i alt 863 hektar, og seks forskellige projekter om inddæmning gik i vasken i årene 1863 til 1898. Alle forsøg på inddæmninger blev mødt af lokal modstand, ikke mindst fordi tørlægning af fjord og nor ville gå ud over de mange familier, der levede af fiskeri.
Den lokale modstand var imidlertid ved at blive fejet af bordet, da grosserer Julius Bernburg udarbejdede et detaljeret projekt i 1874, men pludselig kom der uventet hjælp udefra. Efter nederlaget i Dybbøl i 1864 frygtede generalerne, at sejrherrerne ville forsøge at besætte hele landet, og fjor og nor indgik derfor i nogle strategiske overvejelser om, hvordan man bedst forsvarede landet, hvis Vestfyn skulle blive besat. Som bekendt sluttede krigen hurtigt, men planer om forsvaret af landet forblev intakte på krigsministerens bord, og derfor ville han ikke give tilladelse til inddæmningen. Et sidste forsøg fandt sted i 1898, da en lokal entreprenør ønskede at inddæmme Kertinge Nor, men sognerådet sagde nej.
Fire små områder på nordsiden af Kerteminde Fjord er fredet. I Munkebo drejer det sig om to arealer på begge sider af det for længst nedlagte renseanlæg ved Skålholmgård, og i Kerteminde er det et område ved pynten Højnæs og et mindre område vest for Lille Viby. De fire fredninger, der blev gennemført i 1952, udgør i alt 40 hektar.
Kun nogle få hundrede meter med åbne marker og spredt bebyggelse adskiller landsbyerne Kertinge og Kølstrup, der er smukt forankret i ”bunden” af Kertinge Nor. Begge byer er anlagt i overgangen mellem vikingetiden og middelalderen. Kertinge er nævnt første gang i 1383, mens Kølstrup har yderligere nogle år på bagen, idet den er kendt som Kylnesthorpe helt tilbage i 1324. Det nærved, højt beliggende Ulriksholm slot ejede i dets storhedstid samtlige gårde og huse i de to byer, men overgangen til selveje skete meget hurtigt og var afsluttet i 1802.
Rasteplads ved noret
I bunden af Kertinge Nor, få stenkast fra vandet og kun nogle hundrede meter fra herregården, ligger den 800-årige Kølstrup Kirke. Det er dog ikke kun den nære beliggenhed, der knytter de to historiske bygninger sammen, for i flere hundrede år var gården ejer af kirken, således også i 1600-tallet, der var en hård tid ikke alene for kirken, men for hele landet.
Kølstrup Kirke
Kong Christian IV var ved roret, og han overtog herregården i 1616, men allerede få år forinden gav han ordre til, at kirkens to klokker skulle tages ned og smeltes om til kanoner og kugler. Kongen havde imidlertid ikke den helt store krigslykke, og da sønnen Frederik III ville tage revanche i Svenskekrigen 1657-60, gik det igen ud over kirken. Præsten i Kølstrup valgte nemlig i ly af mørket at gå til Kerteminde og informere general Hans Schack om de fjendtlige troppebevægelser på egnen, og som hævn røvede svenskerne kirken og præstegården.
Kirken kom dog på fode igen, og nærmest som et kuriosum berettes det, at herremændene fra Østergård og Ulriksholm på et tidspunkt begge gjorde krav på de fineste pladser øverst i kirken. Udgangen på sagen blev, at Østergård blev langt ind under Munkebo sogn. Derved blev det sikret, at begge herremænd kunne få den eftertragtede plads nærmest ved Gud, men nu i hver deres kirke.
Også navnet Vibeke Kruse knytter kirke og gods sammen. Vibeke Kruse havde et særdeles nært forhold til Christian IV – så nært, at hun fødte parret en fælles søn – Ulrik Christian Gyldenløve. Da knægten var 15 år, fik han overdraget godset ved Kertinge Nor, og da Kruse døde 1648, i øvrigt sammen år som kongen, blev hun i første omgang begravet i København, men Gyldenløve fik senere lov til at flytte kisten med sin mor til Kølstrup.
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det, men realiteten er, at Klintebjerg tidligere har været en ganske betydelig udskibningshavn for Odense, Østrupgård og Nordfyn i det omfang det var belejligt.
Klintebjerg havn
Byen blev grundlagt så sent som i 1746, men dens storhedstid begyndte i 1843, da der blev opført et stort treetagers pakhus på havnen. I kølvandet fulgte cikoriebrænderi, kalkværk, saltværk, skallefabrik, eddikebryggeri, savværk og toldsted, og i midten af 1800-tallet var der en betydelig udskibning af korn.
I takt med, at sejlløbet ind til Odense Havn blev udbygget, mistede Klintebjerg sin betydning, og havnens nedtur tog for alvor fart i 1921, da sejlløbet ind til Odense var udbygget til 7,5 meter, men for eksempel var eddikebryggeriet i sving helt frem til 1947, hvor produktionen blev flyttet til Odense. Et stort pakhus knejsede på havnen helt frem til 1967, da det nedbrændte. I 1930’erne holdt seks stenfiskere til i Klintebjerg, der også tidligere var base for en række erhvervsfiskere. I dag er havnen en lille perle med plads til 45 fritidssejlere. Det er også fra Klintebjerg, der er forbindelse til Vigelsø med fiskerbåden Lunden.
Lindøværftet eksisterer ikke mere, for i 2009 beslutter bestyrelsen at lukke værftet, og i 2012 blev den sidste nybygning afleveret, men historien om den store arbejdsplads lever fortsat:
De første spæde skridt til etablering af Lindøværftet blev taget i 1956. Da havde det allerede en rum tid stået klart, at det gamle værft, Odense Staalskibsværft ved Odense Kanal, ikke kunne holde trit med hastigt voksende krav til større skibstyper. Ikke mindst det voksende olieforbrug satte gang i udviklingen af større skibe, og derfor så værftsdirektør Erik Ringsted sig om efter et egnet sted til etablering af et nyt værft. Kravet var, at det skulle placeres, så det i praksis havde ubegrænsede ekspansionsmuligheder. De første rygter om et værft på Lindø nåede fiskerne på den inddæmmede ø i efteråret 1956, og tre år senere, den 23. november 1959, indviede statsminister H.C. Hansen det A.P. Møller ejede værft.
Skibsbygningshal på Lindø
To år senere døbes nybygning et, turbinetankeren T.S. Petersen, og derefter går det slag i slag. Værftet udvikler sig til en af landets største private arbejdspladser – i en kort periode med flere end 6000 ansatte – og er i front på verdensplan, både hvad angår byggehastighed og størrelse på skibene. I 2006 overgår Værftet endnu engang sig selv, da det med Emma Mærsk tager hul på en ny serie af verdens største containerskibe. Skibet, der er 397 meter langt og 53 meter bredt, har officielt plads til 11.000 containere, men formentlig langt flere, og i motorrummet ligger en hovedmotor, der er i stand til at yde 110.000 hestekræfter.
Som kæmpeøgler rager tårnkraner op i landskabet
Værftet blev udvidet flere gange. En af de mest opsigtsvækkede udvidelser fandt sted i slutningen af 60’erne, da dok III og Munkebos vartegn, den mere end 100 meter høje portalkran, blev etableret. Den selv samme kran bukkede i øvrige under i forbindelse med orkanen 3. december 1999, men en ny 110 meter høj portalkran blev taget i brug i maj 2001.
I 2007 blev Lindøværftet sammen med arbejderboligerne også kaldet Lindøbyen i Munkebo udpeget som nationalt industriminde på lige fod med for eksempel området ved Albani Bryggerierne og jernstøberiet Tasso i Odense, De Danske Spritfabrikker i Aalborg og Carlsberg i Valby.
Selv om værftet på mange måder var førende på verdensplan, så var der konkurrencedygtige værfter i Østen, og resultatet blev som nævnt, at bestyrelsen i 2009, præcis 50 år efter indvielsen, besluttede at lukke den berømte arbejdsplads og omdanne værftsarealet til Lindø Industripark.
I 2012 blev den sidste nybygning – en fregat til det danske søværn – afleveret, men udviklingen gik ikke, som frygtet af mange, i stå, for Lindø Industripark satte sig nye mål: at få lejet de gamle værftsarealer ud til andre virksomheder, der kunne gøre brug af store haller, kraner og solide kajanlæg.
1. januar 2014 sker der endnu et afgørende skridt i forvandlingen af det gamle værftsområde, idet Odense Havn overtager Lindø Industripark, og i 2017 fusionerer Odense Havn og Lindø Industripark A/S til LINDØ port of ODENSE A/S og bliver til en aktieselskabshavn.
En lang række andre historier knytter sig til det gamle værft. For eksempel er det den oprindelige ø Lindø, der har lagt navn til den store skulptur, ”Lindø”, som står ikke langt fra hovedporten. Skulpturen, der er formet af kunstneren Robert Jacobsen og svejset sammen af Lindøarbejdere, blev indviet af dronning Margrethe i 1990.
Med hører også beretningen om det lille fiskersamfund, i nyere tid kaldet Lillebo, der efter inddæmningerne opstod på kanten af det oprindelige fastland. Fiskerne fra Munkebo brugte oprindelig stranden på Lindø som landings- og stejleplads, og Strandgyden (nu Lindøalleen) blev forlænget dertil i 1904, og helt naturligt opstod der derfor i begyndelsen af 1900-tallet interesse for at etablere sig med egen bolig for enden af Strandgyden, hvor kirken havde en større jordbesiddelse. Den blev udstykket til 10 private parceller, og der opstod et helt lille, men børnerigt fiskersamfund i området.
Da Lindøværftet blev etableret, blev fiskerne imidlertid fortrængt fra stranden, og de sidste erhvervsfiskere samt fritidsfiskerne blev flyttet til Boels Bro. Da værftet lukkede, og det og de tilstødende jordarealer blev overtaget af Odense Havn, blev de fleste huse i Lillebo revet ned.
Odense Havn og Lindøværftet lever nu kun i historiebøgerne, men de gamle kajanlæg, bassiner, kraner, haller og meget andet lever i bedste velgående – nu under det fælles og internationalt klingende navn Lindø Port of Odense A/S.
Navnet blev ”opfundet”, da Odense Havn og Lindø Industripark fusionerede i 2017. Tidligere rådede Odense Havn ”kun” over Lindøterminalen, der blev etableret i 1992 klos op af Lindøværftet, samt selvfølgelig havnearealerne i Odense.
Color Line i dok på Lindø – Port of Odense
Efter købet af industriparken ejer havnen 6,4 millioner kvadratmeter industri- og havneområde fordelt mellem City-terminalen i Odense og arealerne i Munkebo, og havnen er dermed landets 3. største.
Kerneydelserne er: udlejning af bygninger og arealer, kraner og mandskab, lastning/losning af skibe samt løfte- og transportopgaver på op til 1000 tons, og på det gamle værftsområde i Munkebo har flere end 80 virksomheder slået sig ned, og alle er på den ene eller anden måde tilknyttet den maritime industri eller offshore-vindmølleindustrien. Blandt de mest markante er vindmøllevirksomheden Vestas, LORC, der står bag to testcentre til afprøvning af vindmøllehuse, og reparationsværftet Fayard.
Havnen melder konstant om fortsat vækst på de gamle værftsarealer, og der er planer om udvidelser både inden- og udenfor det oprindelige ”hegn”. I 2017 blev arbejdet med at forlænge portalkranens spor mod sydvest sat i gang, og året før indledte man opfyldning af et 400.000 kvadratmeter stort, lavvandet område øst for den oprindelige Lindøterminal. Det er også her, man i starten af 2018 rejste tre store og omstridte vindmøller.
Vindmøllerne overgår i højde portalkranen på det gamle værftsareal. Men trods det er kranen fortsat Munkebos ubestridte vartegn. Den skræver over den mere end 90 meter brede tørdok og kan løfte omkring 1000 tons ud gennem taget på den 38 meter høje Hal Syd.
Halvøen Skoven har nærmest form som en advarende, fremstrakt næve, der deler havet med Odense Fjord på sydsiden og Dalby Bugten på nordsiden.
Centralt placeret midt på halvøen, der, som navnet antyder, engang var skovbevokset, ligger landsbyen Midskov.
Den blev anlagt i middelalderen og udviklede sig stærkt i 1800-tallet på grund af opdyrkningen af de store overdrevsarealer, men i dag gør Midskov ikke meget væsen af sig. For eksempel er det adskillige år siden, at byen mistede sin dagligvarebutik.
Der er flere fortolkninger af Munkebos navn, oprindelig Munkæbothæ, der blev skrevet ned første gang i 1231 i Kong Valdemars Jordebog. En besnærende tolkning går ud på, at navnet er en sammenskrivning af munkenes boder. En anden tolkning peger på, at Munkebo er et bo for munke – altså et primitivt kloster. Under alle omstændigheder er det en kendt sag, at der i århundrede har været små sammenbyggede beboelser tæt ved Kertinge Nor, og at byen ejermæssigt har været domineret af Odense munke og kronen.
De gamle fiskerhuse har front mod Kertinge Nor
Der har på et tidligt tidspunkt været tale om regulær bydannelse med bygfoged og tingsted, og frem til 1578 var Munkebo et selvstændigt birk – en slags retskreds. I 1600-tallet er langt hovedparten af byen fortsat på kronens hænder, men i 1679 får Ulriksholm/Østergård skøde på kirken, og i 1718 har godset samlet 13 gårde og to huse i byen. I 1736 opretter godset et hospital i byen.
Munkebo kro
På et trekantet areal, hvor Nørregade i dag munder ud i Lindøalleen, lå i sin tid bytinget og bybrønden, men begge dele er for længst væk. Toftegård lige syd for er imidlertid bevaret omend i dårlig forfatning. Her boede frihedskæmperen Thomas Christensen, der var rådgiver for feltmarskal Hans Schack, da han under Svenskekrigen i 1659 gik i land med sine tropper ved Kerteminde.
Landbrug og fiskeri var de vigtigste erhverv i sognet, indtil Odense Staalskibsværft flyttede ud og etablerede Lindøværftet på den da for længst inddæmmede ø Lindø. I forbindelse med etableringen af værftet i slutningen af 1950’erne blev der grundlagt en hel ny bydel kaldet Lindøbyen og et efter datidens målestok moderne bycenter. På få år blev der opført omkring 1000 huse og lejligheder på den skrånende areal op mod Munkebo Bakke, men selvbyggerne kom også i sving, og byen voksede både mod syd og øst og havde en overgang status som Fyns 7. største bysamfund.
Lindøbyen
Selv om Á.P. Møller-koncernen har solgt boligerne, så har Lindøbyen med de mange små ensartede og spartansk udrustede huse bevaret sit særpræg, og Kulturarvsstyrelsen udpegede i 2007 værftet og Lindøbyen til nationalt industriminde på grund af de industrihistoriske værdier, og fordi by og værft på det samfundsmæssige plan blev et godt eksempel på industrier, der etablerede nye fabrikssamfund i tidligere landkommuner.
I forbindelse med salget af de mange boliger blev der i 2008 stiftet en andelsboligforening, der overtog 500 enfamiliehuse deriblandt et større antal rækkehuse. Dermed blev det en af provinsens største andelsboligforeninger. I 2016 blev Munkebo Multipark indviet tæt ved Munkebo Idrætscenter.
Det bakkede landskab i og omkring Munkebo er rigt på vandrerstier. På kryds og tværs mellem nor og fjord går de mange stier, og den første officielle sti i Munkebo fik faktisk navn efter det fjordrige område: ”Munkebostien fra kyst til kyst”.
Munkebostien klædt i efterårsfarver
Munkebostien er en 20 km. sammenhængende vandrersti, der omkranser Munkebo fra Odense Fjord i nord til Kertinge Nor i syd. Stien binder på den måde by og vand sammen og giver mulighed for natur- og kulturhistoriske oplevelser langs hegn, kyster, jernbanespor og i det gamle sogns to byer: Dræby og Munkebo.
Stien er varieret og afmærket. Nogle steder er den handicapvenlig, andre steder kræver det både solidt fodtøj og god balance, hvis man vil frem. Det skyldes, at nogle korte strækninger langs kysten er etableret med henvisning til naturbeskyttelsesloven og derfor har karakter af ”trådte” stier. Andre steder går stinettet af ujævne ”markveje”, der også kan være en udfordring.
Et andet tilbud for de vandreglade er Kløverstierne, der blev etableret i 2016. De har fire temaer: Lindøbyen på 2,4 km, Bakken, noret og fjorden på 5,4 km, De gamle landsbysamfund på 7,3 km og Kulturlandskabet på 11,2 km. De udgår alle fra samme punkt: Bibliotekspladsen. Der er udarbejdet et kort, der viser de fire ruter.
Munkebo Havn, der i dag skaber læ for et større antal fritidsfartøjer, blev etableret i 1961, samtidig med at man anlagde den nye landevej langs Kertinge Nor som en parallelvej til Fjordvej, den oprindelige hovedfærdselsåre gennem byen.
Stille vand i Kertinge Nor
Etableringen af den nye vej betød, at det idylliske fiskermiljø ved noret gik tabt. Her havde der i generationer været bådkåse, barkekedel og landingssted ud for rækken af sammenbyggede fiskerhuse og Munkebo Kro, men et forslag om at lade den nye vej gå nord om Munkebo blev afvist af trafikministeren, idyllen gik derfor tabt, og en ny havn blev anlagt. Den gamle Fjordgården tæt på fiskernes landingsplads led samme skæbne som idyllen, men en ny gård blev opført tættere ved fjorden.
I 2017 blev havnen udvidet med en lille bro, hvor Ladbydragen lægger til, når den er på tur fra dens faste base ved Vikingemuseet Ladby.
Der knytter sig flere dramatiske historier til Munkebo Kirke, hvis oprindelse fortaber sig i romansk tid 1100-1250. Kirkens svære vesttårn kan føres tilbage til omkring 1500. Den øverste del af det oprindelige tårn var opført i bindingsværk. Omkring 1700 blev det imidlertid bygget om, men tårnet, som det kendes i dag, er fra begyndelsen af 1800-tallet. Nordvæggen består dels af en romansk kampestensmur, dels den gotiske forlængelse, der i dag ses som en kombination af granitkvadre og teglstensbånd.
Munkebo kirke
Ifølge en overlevering blev kirkens sydmur nedbrudt under Svenskekrigen i 1657-60 og anvendt til en bastion på kirkegården, hvor først svenske, siden danske soldater opholdt sig. Under samme krig gravede præst Claus Hansen Nakskov kirkens hellige kar og sit eget sølvtøj ned på præstegårdens jord, så da svenskerne hjemsøgte præstegården, fandt de intet af værdi. Svenskerne forsøgte at få præsten til at tale og drev ham derfor ud i hans egen fiskedam, hvor han druknede uden først at have røbet gemmestedet. I 1842 blev den brutale hændelse genopfrisket, da to gårdmandssønner fandt skatten – blandt andet to sølvpokaler – på gammel præstegårdsjord ved Dræby.
Samme år, som skatten blev fundet, brændte alle bygninger på kirkepladsen i Munkebo ned, men kirken slap. Hospitalet, præstegården, den gamle skole og Møkærgård samt 13 andre huse på Fjordvej blev flammernes bytte, og 24 familier blev husvilde.
Omkring 1960 skiftede Munkebo totalt ansigt i forbindelse med etableringen af Lindøværftet og Lindøbyen, som er den almindelige taleform for den bydel, der skød op i forbindelse med værftsbyggeriet. Men i Gl. Munkebo Miniby, der har base på Bakkely i udkanten af Lindøbyen, bevares brikker til historien om den tidligere lille, idylliske bonde- og fiskerby mellem fjord og nor, idet man her i størrelsesforholdet 1:10 genskaber byens huse og gårde, som de så ud før 1959.
Model af Munkebo kirke
Det er en kreds af efterlønsmodtagere og pensionister, der står bag minibyen med dens foreløbig omkring 100 gårde og huse samt kirken, som den absolut største og mest imponerende bygning.
Et gammelt moseområde tæt ved Munkebo Idrætscenter er forvandlet til Munkebo Multipark, der kredser om tre begreber: Sport, friluft og leg. Hvert af de tre områder forbindes af en asfalteret og handicapvenlig sti, der også knytter multiparken sammen med både idrætscentret, Munkebo Bycenter og Munkebostien.
Parkens sportsområde er især blevet kendt på grund af en af Fyns bedste skaterbaner, hvor man konstant kan se børn og unge lave tricks. Også løbehjulene bruges flittigt på det ”bløde” beton, der er støbt i buede og bølgende former. Området rummer også bane til mange forskellige former for boldspil.
Munkebo multipark
Friluftområdet er indrettet med bål- og grillplads samt shelters, og man kan gå på boardwalks omkring en stor sø. Legeområdet, der er etableret tæt ved Munkebos børnehaver, er nærmest et lille gynge-mekka med både udsigts-, sanse- og svinggynger. Desuden er der et stort klatrenet, og tæt ved endnu en af områdets søer med siv og frøer. Selve moseområdet er indtaget af nogle langhårede og langhornede, men ganske fredelige køer. Er man ikke ”mæt” efter en dag i multiparken, så rummer idrætscentret både bowlingbane, svømmehal og cafe.
I 2013 åbnede Nordatlantisk Hus som det første nybyggeri på Byens Ø på Odense Havn. Ideen til huset udspringer fra et samarbejde mellem Det Grønlandske Hus i Odense og Odense Kommune. I Nordatlantisk Hus mødes Grønland, Færøerne og Island og Danmark, og huset samler og kombinerer en række forskellige funktioner på en ny og unik måde.
Nordatlantisk Hus Foto Kirstine Mengel
I stuetagen byder huset på kulturoplevelser med nordatlantiske kunstnere, foredrag og udstillinger om og fra de nordatlantiske lande. Stueetagen rummer også husets restaurant og butik med design og tøj.
På 1.sal ligger Det Grønlandske Hus, der har eksisteret i Odense siden 1973 (først i Vollsmose og senere på Hunderupvej). Huset udfører opgaver indenfor uddannelses-, social- og kulturområdet og er et fast holdepunkt for mange grønlændere bosiddende i Region Syddanmark.
De færøske, grønlandske og islandske foreninger i Odense har lokaler på 2. sal. Her har foreningerne adgang til lokaler, hvor de kan dyrke deres traditioner, kultur og fællesskab gennem aktiviteter som kor, dans, håndarbejde, spisning og fejring af nationale højtider. Tårnet i Nordatlantisk Hus rummer 25 ungdomsboliger til studerende.
Den lavvandede Odense Fjord var oprindelig på 8300 hektar, men inddæmninger har lagt beslag på godt en fjerdedel og reduceret den til godt 6000 hektar. I inderfjorden ved Seden Strand er middeldybden kun 0,8 meter, men middeldybden i hele fjorden er dog 2,25 meter.
Sejlrenden i Odense Fjord er skabt af en strøm af smeltevand fra dødis på det centrale Fyn. Det skete på et tidspunkt, hvor kystlinien lå langt ude i Kattegat, og hvor det nuværende Odense Fjord-område var et moseområde med kratbevoksning. Efter fastlandstiden begynder havniveauet at stige, og Odense Fjord bliver skabt og det med en større udbredelse end i dag, idet der både var forbindelse til Nr. Nærø Strand og Storebælt. Siden er der sket landhævninger, og i nyere tid er der som nævnt inddæmmet store arealer.
På grund af vanddybden har besejlingen af Odense Fjord altid været vanskelig. Sejlrenden har i en perioder været sandet til, og man har været nødt til at omlade fragt fra skibe til pramme ved for eksempel Lindø, Stige, Klintebjerg og Skibhusene. Først med etableringen af Odense Kanal i 1803 fandt man den endelige løsning på besejlingsproblemet.
Der er omkring 30 øer i Odense Fjord samt nogle småholme i Egensedybet. Mange af småøerne er kunstige, og det er ikke mange år siden, at Odense Havn etablerede to mindre sømærkeøer ud for Lindøværftet. De to største øer i fjorden er Vigelsø på 132 hektar og Tornø på 22 hektar.
Størstedelen af Odense Fjord indgår i EF-fuglebeskyttelsesområde 75, der også omfatter Enebærodde, Fjordmarken, Vigelsø og et område ved Odense Ås udløb.
Gabet
Den østlige grænse til beskyttelsesområdet går næsten stik nord fra Vigerø til den yderste spids på Enebærodde.
I 2016 tog Odense Havn fat på yderligere et inddæmningsprojekt på 400.000 kvadratmeter nordøst for det bestående havneområde. I den forbindelse blev der gravet en ny, nordsydvendt sejlrende til Boels Bro.
I 1990 godkendte Fyns Amt, at der blev etableret et 25 hektar stort såkaldt spulefelt bag diget ved Lumby Inddæmmede Strand.
Spulefeltet har nærmest karakter af en sø
Spulefeltet er omkranset af et højt dige og bruges til oppumpet slam fra Odense Kanal og fra sejlrenden i Odense Fjord. Slammet ledes gennem flere bundfældningsbassiner, inden det overskydende vand pumpes tilbage til fjorden.
Vandet ledes tilbage til fjorden
En del af spulefeltet har gennem årene fået karakter af sø. Med sine 12 hektar er der derfor tale om Nordfyns næststørste sø, og den er blevet en af Fyns mest besøgte fuglelokaliteter med mange spændende fuglearter. Med tiden vil søen dog forsvinde, for området bliver fyldt op og tørlagt.
I 1994 blev lossepladsen på Stige Ø afløst af en ny og langt mere miljøsikker losseplads – Odense Nord Miljøcenter – på den modsatte side af kanalen i Seden Inddæmmede Strand. Miljøcentret, der blev opført af Odense Renovationsselskab A/S, betegnes som et af Nordeuropas største og mest miljøsikre behandlingscentre for affald. Det skyldes blandt andet de geologiske forhold, der giver en naturlig barriere mod forurening af grundvandet.
På centret foregår der en lang række aktiviteter, som man normalt ikke forbinder med arbejdet på en losseplads. Der foregår for eksempel kompostering af haveaffald og slam fra renseanlæg. Der renses olieforurenet jord, der sorteres slagger fra affaldsforbrænding, og der er mellemdeponering af affald, der senere kan genbruges eller brændes af. Endelig er der også deponering af asbestholdigt affald.
Miljøcentret har et samlet areal på ca. 110 hektar, og det forventes, at centret kan rumme 10 millioner kubikmeter affald, og at det har kapacitet til at modtage affald resten af dette århundrede.
Odenses hidtil største industrieventyr tog sin første spæde start i 1917, da skibsreder A.P. Møller sikrede sig 27 hektar jord til etablering af et stålskibsværft ved Odense Kanal samt et nærved liggende område til boliger for de ansatte på værftet. Skibsrederen havde selvsagt næse for, hvad der rørte sig på verdensmarkedet, og var ikke i tvivl om, at der fortsat ville være mangel på skibstonnage. Derfor blev værftet etableret, og i næsten 50 år blev der bygget skibe på de skrå beddinger ved kanalen.
Gammel bedding på Odense-værftet
Set med nutidens øjne – med tankskibe på over 300.000 tons dødvægt og fartøjer med plads til flere end 15.000 containere – begyndte man i det små. Robert Mærsk, nybygning nummer to, var således en ”minidamper” på blot 2185 tons dødvægt, men værftet blev udvidet og moderniseret flere gange, og man endte med at bygge skibe på over 40.000 tons dødvægt.
Det sidste skib løb af stablen i 1966, men arbejdet fortsatte på Odenseværftet. Man byggede sektioner til Lindøværftet, og kun gradvist flyttede man administrationen ud til det nye værft ved Munkebo. Faktisk skal man helt frem til 1979, inden al produktion og administration er flyttet ud.
De gamle skibsbygningshaller
Sætter man fantasien i sving og går en tur på de gamle værftsarealer, kan man fortsat få en god fornemmelse af, hvor omfattende en produktion, der har været i gang. Mange af de gamle skibsbygningshaller og værksteder er bevaret. Det samme gælder de gamle beddinger og de karakteristiske administrationsbygninger, der i dag benyttes til andre formål. En række nye virksomheder har nemlig indtaget værftsområdet, så det summer fortsat af aktivitet, dog ikke i samme omfang end tidligere. I 1934 var der for eksempel 1000 mand i sving på værftet, og i 1960 var der omkring 1800. Det var arbejdere med en høj faglig bevidsthed, og de gik ofte forrest, når der var konflikter på arbejdsmarkedet.
Under anden verdenskrig gik værftsarbejderne forrest i kampen mod besættelsesmagten, og en af værftets ansatte, elektriker Sigurd Weber har indskrevet sig i historiebøgerne, fordi han den 28.juli 1943 vovede livet og anbragte en tidsindstillet bombe på frugtskibet Linz. Sabotagen førte til, at Værnemagten satte bevæbnede vagter ombord på skibet, men det udløste en strejke på værftet, og de ansatte på flere andre arbejdspladser i Odense gik i sympatiaktion. Den 6. august blev arbejdet genoptaget, men konflikten blev starten på et endeligt opgør med samarbejdspolitikken.
Otterup Lystbådehavn også kaldet Egensedybet er en lille perle for fritidssejlere mellem Enebærodde og Firtalsstranden i ”bunden” af Egensedybet. Havnens historie kan føres tilbage til 1970. Da gik en række entusiastiske borgere i gang med at søge de nødvendige tilladelser, og det tog tid, da havnen ligger tæt op af fredede naturområder.
Otterup lystbådehavn
Men i slutningen af januar 1973 forelå de endelige byggetilladelser, og den 13. februar samme år afholdtes stiftende generalforsamling. 29 personer tegnede sig som andelshavere og forpligtede sig til en gang for alle at betale 2400 kr. pr. løbende meter kajplads, de ønskede at disponere over. Og nu gik det stærk for allerede 2. april blev det første spadestik taget – i øsende regnvejr og med bestyrelsesmedlemmerne i vand til knæene.
Selv anlægsarbejdet var ikke problemfrit. Blandt andet var undergrunden hårdere end forventet, og det sled på maskinerne, men alle forhindringer blev overvundet, og den 15. juni 1974 kunne Otterups borgmester C.P. Hovendal klippe snoren til Otterup Lystbådehavn.
Havnen ejes fortsat af et andelsforetagende, men alle er velkommen til at benytte havnen og havneområdet. Otterup Lystbådehavn er i øvrigt også hjemsted for Sejlklubben Egensedybet, der har knap 100 medlemmer. Den driver et stort klubhus, der er åbent for de besøgende sejlere, og der er mulighed for at benytte husets køkkenfaciliteter. I samme bygning findes desuden de nødvendige sanitære installationer såsom toiletter, bad og rent vand.
Ingen må snyde sig for en tur op forbi udkigspunkterne; Degnehøj, Kongshøj og i særdeleshed Svanehøj mellem Munkebo og Kerteminde, men også en tur ned ad den slyngede vej mellem de seks bevarede gårde i Over Kærby hører til blandt de berigende oplevelser.
Gammel gård i Over Kærby
Selv om seks andre gårde er flyttet ud eller fjernet, så har byen, der er nævnt første gang i 1458, bevaret dens oprindelige karakter. Både Skt. Knuds Kloster i Odense, Ulriksholm og senest Lundsgård ved Kerteminde har ejet store besiddelser i byen, hvor der endnu i 1903 var flere fæstegårde.
Fra 1908 til 2011 har den seværdige Seden Enggaard, der er placeret ud til de lave engarealer ved Odense Å og Seden Strand, været en foreningsejet institution i tilknytning til Ungdommens Vel – en del af KFUM & KFUK´s Børne- og Ungdomsforsorg. Institutionen, der havde driftsoverenskomst med Københavns Kommune, var et tilbud til unge i alderen 14-18 år. Ved købet i 1908 var gården, hvortil der hørte 70 tønder land, ikke særlig velegnet som ungdomshjem.
Det var derfor ikke den helt store katastrofe, da gården brændte ned i 1913, for på tomten opførte man det nu nedlagte skolehjem, hvor der var plads til 16 elever, men gården er fortsat markant i landskabet, når den ses fra den yderste ende af Skibhusene eller fra vejen ud til Stige Ø.
Seden Enggaard set fra Skibhus-siden. Odense Å løber gennem engen
Ganske få kilometer fra Vikingemuseet finder man yderligere et betydeligt fund fra vikingetiden, der vidner om både grundig planlægning og ihærdig indsats. Ganske vist kan man ikke se det, men i 1996 dykkede arkæologer i fjorden ikke langt fra den lille ø Skålholm og fandt resterne af en undersøisk pælespærring.
Spærringen blev fundet, hvor Kerteminde Fjord folder sig ud og bliver til Kertinge Nor eller mere præcist mellem den yderste pynt ved Skålholmgård til Præstelund på den modsatte side af fjorden.
Undersøgelser af pæleresterne afslører stor spredning i deres alder. Det betyder, at spærringen ved Munkebo har været i brug i flere hundrede år fra starten af vikingetiden til den tidlige middelalder. Spærringen betød, at kun søfarende, der var godt kendt med de lokale forhold, kunne komme igennem til noret. Og det havde selv sagt stor betydning, hvis man for eksempel have fjenden i ryggen.
Kendskab til pælespærringen havde også betydning for den videre færd mod Odense Fjord, for længere inde i noret havde vikingerne et skibsdrag, hvor man kunne trække bådene over land – en strækning på kun 800 meter – for før, der var tænkt på inddæmninger, rakte Odense Fjord en arm langt ind i landet, næsten til den nuværende landevej mellem Odense og Kerteminde.
Tjærepap og genbrugstræ er nogle af de mest brugte byggematerialer i den lille, afsides beliggende skurby Sorthusene på Stige Ø, hvor den nu nedlagte, tårnhøje losseplads skråner ned mod fjorden.
Sorthusene på Stige Ø
Skurbyen blev grundlagt i 1906, og med tiden voksede byen sig vid med over 70 huse. Det var i første omgang fiskere og jægere og senere også andre grupper med hang til et billigt fristed, som hamrede drivtømmer og andre forhåndenværende materialer sammen til den lille by, som aldrig blev godkendt, men dog accepteret.
Hytte i Sorthusene
I skurbyens storhedstid fra omkring 1940 havde mange familier fast bopæl under de sorte tage. Fattige og boligløse familier flyttede ud og blandede sig med naturelskerne, og der blev sågar født børn i byen, selv om der var langt til moderne faciliteter. En mindre brand i 1960’erne fik imidlertid stor betydning for Sorthusene. Ingen kunne mere have fast bopæl i byen, hvor antallet af skure blev halveret.
Påbud og forbud kunne imidlertid ikke dræbe ånden, og hyttebyen er bevaret som et fristed for odenseanere, der hælder mere til det primitive liv ved fjorden end til det luksuriøse liv på den femstjernede campingplads eller på charterrejsen til Sydens sol.
Lodsvej og Skippervej mere end antyder, at Stige ikke bare er en lille tilfældig forstad til Odense, og kradser man lidt i historien, viser det sig da også, at Stige i øvrigt sammen med Skibhusene har været havneby for Odense. Ganske vist bestod byen kun af ganske få gårde og huse i slutningen af 1600-tallet, men i løbet af de næste hundrede år udviklede byen sig til en stor og driftig skipperby med i første omgang sejlads på Østersøen, siden også til England, Holland og Frankrig samt havne ved Middelhavet. I 1733 var 15 skibe hjemmehørende i Stige og i 1769 kulminerede det med 30 fartøjer.
Opsvinget i Stige skete til dels på bekostning af Kerteminde, men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, og da Odense Kanal blev taget i brug i 1804, flyttede man havnen ind til Odense, og det var intet mindre end en katastrofe for Stige, for de velhavende skippere og søfolkene flyttede med og efterlod både tomme boliger og pakhuse. Byens storhedstid som søfartsby var slut.
Stige er en færgeby, men den har også en havn for fritidssejlere
Fiskeri var også – i en periode – af stor betydning for byen, og i nyere tid kendes Stige som centrum for en af landets største koncentrationer af gartnerier, men det er hverken som gartner-, fisker- eller skipperby, Stige har banket sit navn fast i de mere minutiøse historiebøger. Det skete langt tidligere, for navnet Stige er formentlig identisk med det gamle danske ord stika, der betyder stok eller stage. Disse stager rammede man ned i fjordbunden ud for Stige og dannede derved et forsvarsværk – en skibsspærring, der skulle holde ubudne gæster ude.
Danmarks mindste færge, den legendariske Stigefærgen, der i generationer hægtede Stige og den menneskeskabte halvø Bogø på den modsatte side af kanalen sammen, er så at sige sejlet ind i historiebøgerne, idet den i 2014 blev erstattet af Odins Bro.
Den legendariske Stigefærge
Med andre ord: Med udgangen af 2014 nedlagde Odense Kommune den lille færgerute, men en forening MF Færgehans blev stiftet og overtog færgen, og i maj 2016 genoptog Stigefærgen sejladsen, dog kun med lejlighedsvise sejladsen for eksempel i forbindelse med Fjordens Dag.
Den oprindelige færgefart blev etableret i 1904, da kanalen blev lagt om og fik sit nuværende løb. Færgen havde sin storhedstid i de mange år, Odense Staalskibsværft lå på kanalkanten og i stor stil tiltrak værftsarbejdere fra den modsatte side af kanalen, men også i nyere tid benyttede værftsarbejdere, der cyklede til Lindøværftet, den lille færge.
Færgen blev også benyttet af mange fra Stige- og Skibhusområdet, der havde gøremål på den modsatte side af kanalen, og overfarten var en del af cykelsti-nettet, der binder Odense sammen. Færgen var med andre ord en lille kulturhistorisk perle til glæde for turister fra nær og fjern.
I næsten 70 år var det familien Nielsen med ”Færge-Hans” som den mest legendariske skikkelse, der stod bag ”roret” i det fra starten privatejede rederi. Hans Nielsen, som ”Færge-Hans” hed, begyndte som medhjælper på færgen i 1931. Han boede i et bindingsværkshus tæt ved færgelejet, og han sejlede på overfarten i mere end 50 år – også da kommune og havn overtog rederiet i 1970.
Oprindelig blev færgen trukket af et kabel, og den var i stand til at tage heste og hestekøretøjer med over kanalen. En ulykke i 1977 tog imidlertid livet af kabelfærgen. Kablet hang fast i et skib og trak færgen ned. To børn druknede, og der blev sat fokus på sikkerheden, hvilket førte til, at kabelfærgen blev erstattet af et fartøj med motor.
Der er ikke mange hemmeligheder og myter hægtet til Stige Kirke. Man ved, hvornår arbejdet med kirken begyndte, hvem der skaffede pengene, at kirken blev indviet den første søndag i advent 1886, og at den første dåb fandt sted den 25. december samme år. Men historiske fakta er også værd at dvæle ved, og de fortæller for eksempel, at en kreds af borgere i denne lille, tidligere så livlige søfartsby i januar 1883 sendte en ansøgning til ministeriet for kirke- og undervisningsvæsen om økonomisk hjælp til kirkebyggeriet.
Man mente, at kirken ville koste 20.000 kr. og søgte derfor om det halve. I begrundelsen skrev man blandt andet: Tillige må skibe, som skulle til og fra Odense, ofte ligge i lang tid i Stige havn for modvind og andre grunde. I erkendelse heraf og af den store trang her er til stede til at høre Guds ord, har sognepræsten for Lumby menighed afholdt gudstjeneste en gang om måneden i Stige skole for ældre folk.
Stige Kirke
Behovet for en kirke ved kanalen var med andre ord veldokumenteret. Med indvielsen af Stige Kirke var der imidlertid to kirker i sognet, men kun en præst og derfor kun en formiddagsgudstjeneste, så man blev nødt til at lave et meget detaljeret reglement for i hvilken kirke, der skulle være førstgudstjeneste. I 1922 blev Stige et selvstændigt kirkedistrikt med eget menighedsråd, og i 1926 svarer to af menighedsrådets medlemmer nej til spørgsmålet om kvindelige præster i folkekirken, fem siger hverken nej eller ja, og ingen støtter det. Endelig er der historien om kirkens orgel. I mange år klarede man sig uden, men i det fredens år 1945 får man opfyldt et gammelt ønske og kirken kan fyldes med orgeltoner. Orglet kostede stort set det samme, som kirken gjorde 59 år tidligere.
Den bakkerige Stige Ø er menneskeskabt. Den blev grundlagt i forbindelse med udgravninger til Odense Kanal i årene 1797-1803, hvor man efterlod det opgravede materiale på fladstranden. Derved dannede man i første omgang en beskyttende dæmning, men efterhånden som kanalen blev uddybet, kom nyt materiale til, og dæmningen udviklede sig til en langstrakt ø, der i en lang årrække blev brugt som udflugtsmål. De besøgende tog kanalbåden fra Odense til Klintebjerg og stod af på Stige Ø, hvor de spiste den medbragte madpakke eller besøgte øens badepavillon.
Omkring 1940 sejlede kanalbåden sin sidste tur, og i 1948 brændte pavillonen. En historie var rundet af, men en ny og anderledes tog sin begyndelse, for fra 1967 til midt i 90’erne fungerede øen som losseplads, og løbende blev yderligere arealer inddæmmet for at skaffe plads til læssevis af affald.
Skraldevogn efter skraldevogn hastede ud langs kanalen, mågerne spiste sig fede og runde, og affaldsbjergene voksede i højde og drøjde. I dag kan man se det færdige resultat. Nogle af de gamle affaldsbjerge er 25-30 meter høje, men er dækket af jord. Og dybt nede i de store affaldsdynger er der gang i de biologiske processer. Der dannes gas, og Stige Ø rummer Danmarks største lossepladsgasanlæg. Gassen indvindes via 160 boringer. Et ledningsnet på i alt 25 km forbinder de 160 boringer med 4 pumpemoduler, som hver er i stand til at oppumpe indtil 720 m3 gas pr. time. Gassen komprimeres og føres til et specialbygget kraftvarmeværk.
De gamle affaldsbjerge på Stige Ø er i dag udviklet til rekreativt område
Sideløbende med at gassen blev udvundet, arbejdede Odense Kommune med planer om endnu engang at gøre Stige Ø til et attraktivt udflugtsmål for byens borgere. I 2005 gennemførte kommunen en konkurrence, der skulle tilvejebringe forslag til øens fremtid, og meget er ændret. Der er etableret et velkomstområde – Rødhusene – med isbod, toiletter og grillhytte, og der er lavet et stinet, så man kan løbe, køre på mountainbike og skateboarde eller gå på opdagelse i naturen. Der er også lavet bålpladser, shelters til overnatning og et legeområde. Mulighedernes tumleplads, kalder Odense Kommune, det store rekreative område, der kan nås på cykel i bil eller fra søsiden i kano og kajak.
Nærmest som et kuriosum er det værd at nævne, at der fra de gamle affaldsbjerge på Stige Ø er en fin udsigt til en ny, stor og moderne losseplads – Odense Nord Miljøcenter – på den modsatte side af kanalen – i Seden Inddæmmede Strand.
De havde øje for den gode placering, de jægere og krigere, der i bronzealderen gravsatte deres afdøde, men betydningsfulde ledere. Det er Svanehøj øverst på Over Kærby Bakke tæt ved kirkestien mellem Drigstrup og Kerteminde et godt eksempel på, og selv om det i dag er en skamferet og indskrænket gravhøj, man finder på den øverste top, så er den et besøg værd.
Svanehøj
Det skyldes ikke mindst det fantastiske udsigtspunkt, som bronzealderfolket valgte til gravsted for flere tusinde år siden, men også det faktum, at Svanehøj var det første arkæologisk undersøgte fortidsminde på Nordøstfyn.
Opmålingen og registreringen af Svanehøj blev foretaget af Kerteminde-apotekeren Fribert, der i 1860 gjorde oldtidsforskeren Jens Jacob Asmussen Worsaae opmærksom på gravmindet, som ifølge apotekerens optegnelser havde en diameter på 62 alen. Året efter fortsatte apotekeren på egen hånd udgravningen af højen og højens gravkammer, som blev fundet i fire alens dybde i centrum af den store gravhøj.
Udgravningen førte kun til beskedne fund, men historien om Svanehøj slutter ikke her, for i forbindelse med krigen i 1864 skulle der opstilles kanoner på flere højdepunkter langs Odense Fjord, og ved den lejlighed dukkede en urne fra bronzealderen op på Svanehøj. Soldaterne og deres kaptajn, H.F.F. Jastrau, fik bjerget urnen, der indeholdt brændte knogler samt nogle mindre ting af bronze, og sendte det ind til Det Kongelige Museum for nordiske Oldsager – dog uden, at det førte til yderligere undersøgelser.
Da Nationalmuseet i 1884 besigtiger Svanehøj, viser det sig, at der er sket yderligere afgravninger af højen, der altså var på vej til at blive jævnet helt. Så galt gik det dog ikke. Højen er i dag fredet og er med en snes meter på den længste side og det halve på den korte fortsat ganske anseelig, men alligevel langt mindre end i dens storhedstid, hvor den havde et tværmål på knap 40 meter.
Fra Svanehøj er der en fin udsigt
I dag er den fredede gravhøj endt som en lille, hævet lomme i en af Europas flotteste golfbaner Great Northern. Fra højen kan man også se det nyetablerede naturområde kaldet Sybergsland nord for golfbanen.
Et nyt naturområde kaldet Sybergland er opstået nordvest for Kerteminde. Området på 72 hektar er nærmeste nabo til golfbanen Great Northern, men at kalde det et nyt naturområde er måske lidt af en tilsnigelse, for store dele af Sybergland er i virkeligheden gammel fjord, Tårup Strand, der oprindelig delte Hindsholm fra resten af Fyn.
Fjorden blev inddæmmet i 1812 og senere opdyrket, men nu vender naturen tilbage, og de første skridt er taget, idet der er skabt et stort vådområde. Men Sybergland vil være under udvikling i mange år, så det bliver attraktivt for mange flere end dem, der bare vil gå eller cykle en tur.
I naturområdet er der allerede viber, orkideer og strandtudser, men også en havørn kredser af og til over området, og det myldrer med gæs, og målet er, at skoler, børnehaver og foreninger vil bruge området til læring og fordybelse. Der er etableret stier, og der er planlagt et såkaldt naturrum – et stort åbent træhus, hvor der er faste bænke og toilet. Endelig skal der etableres borde og bænke samt informationsskilte i området, hvor der også er mulighed for at komme helt tæt på det græssende kvæg.
Det er i øvrigt kunstneren Fritz Syberg, der har lagt navn til naturområdet, og maleren, der brugte området flittigt, sætter sit aftryk på området. Blandt andet vil man finde Villa Hjulben – en rekonstruktion af det lille transportable skur, som han flittigt benyttede under sit arbejde i naturen. Skuret var monteret med hjul og håndtag, så det kunne transporteres nærmest som en trillebør.
Der er maser af historie gemt under taget på Toldboden – den eneste fredede bygning på Odense Havn. Den oprindelige bygning – for enden af havnens første bassin fra 1803 – er opført i 1830-33 efter tegninger af kgl. hofbygmester J.H. Koch, men bygningen blev hurtigt for lille og allerede i 1847 blev Toldboden ombygget og udvidet.
Anden gang var det arkitekt N.S. Nebelong, der slog stregerne, og de var så at sige fremtidssikrede, for bygningen har bevaret sin skikkelse til i dag.
Toldboden i Odense er fredet
Ved siden af Toldboden ligger Kanalfogedboligen, der er fra 1808 og dermed en af havnens første bygninger. I 1800-tallet var det de centrale bygninger på den unge havn, for de dannede ramme om statsmagtens indflydelse i området. Fra Kanalfogedboligen blev havnen og kanalen overvåget, og i Toldboden holdt man styr på de varer, der gik over havnen – i øvrigt i præcis 120 år. For i 1953 flyttede toldkammeret over i en nyopført bygning på Londongade 1.
I generationer gik, red eller kørte man på fjordbunden, når man skulle over til den næststørste ø i Odense Fjord, den 22 hektar store Tornø, men i 1926 blev øen gjort landfast via en dæmning, der blev anlagt nord for det oprindelige vadested.
Tornø blev gjort landfast i 1926
Det var gårdejer Anders Jørgensen, der fik sat skred i udviklingen. Han købte Tornø i 1922 og var interesseret i at grave skaller fra øen, så for at lette transporten til det, der blev et af fjordens største skalleværker, byggede han og hans tre sønner dæmningen. Skalleværket er for længst borte, men der drives fortsat landbrug på den eneste beboede ø i fjorden.
Oprindelig var Tårup Inddæmmede Strand en 139 hektar stor vig af Odense Fjord kun adskilt fra Kerteminde Bugt og dermed Storebælt af en strandrevle, hvorigennem Bodsbækken løb. Det betød, at man oprindelig og længe før, der blev tænkt på inddæmninger, i fladbundede fartøjer kunne sejle fra Kerteminde Bugt mod vest til Odense Fjord og videre gennem de lavvandede fjorde på Nordfyn til området ved Bogense. Indtil 1812, hvor inddæmningen fandt sted, var tangen ved Kikkenborg det eneste sted, hvor man kunne køre fra Fyn til Hindsholm.
Kig ud over Tårup inddæmmede strand
Man får et godt indtryk af det oprindelige fjordområde ved et besøg på den højtliggende Svanehøj, men man kan også cykle gennem området, idet der er anlagt sti mellem Kerteminde og landsbyen Tårup, der har lagt navn til den inddæmmede strand.
Dele af den inddæmmede strand har skiftet karakter. Den er blevet nærmeste nabo til golfbanen Great Northern, og sideløbende med at golfbanen tog form, begyndte Kerteminde Kommune at omdanne en del af den inddæmmede strand til naturområdet Sybergland.
Den største ø i Odense Fjord er Vigelsø, men at den i dag har et areal på 132 hektar, skyldes menneskehånd, for indtil 1873 var den kun på 66 hektar. Syd for Vigelsø lå et lavvandet område med øerne Store og Lille Ægholm, og ved at forbinde Vigelsø og disse småøer med diger, fordoblede man øens areal.
Vigelsø
Efterhånden blev hele det inddæmmede område inddraget til traditionelt landbrug under Østrupgård, men i 1990 overtog Skov- og Naturstyrelsen øen, og et omfattende naturgenopretningsprojekt blev sat i værk. For eksempel er Store Ægholm ved en omlægning af diget igen skilt ud, og der ledes saltvand ind på det inddæmmede område, så der nu er skabt områder velegnet for fouragerende vadefugle. Der er ingen adgang til sydspidsen af øen bortset fra en sti, der fører ind til øens fugletårn. Øens nordlige ende blev beplantet med eg, lind og bøg i starten af 90’erne.
Naturskolen på Vigelsø
Tidligere lå der en firelænget gård på Vigelsø. Hovedbygningen og hestestalden er bevaret og er i dag indrettet til naturskole, som drives af fjordkommunerne, men administreres af Fjordens Dags sekretariat. I det gamle fodermesterhus tæt ved molen er der indrettet en udstilling, som fortæller om øen, og hvilke planer der er for naturgenopretning. Der er fri adgang til Vigelsø, og der er mulighed for sejlads til øen fra Klintebjerg med fiskerbåden Lunden.
Vikingerne har efterladt flere spor i landskabet omkring Odense og Kerteminde Fjord, men intet overgår Ladbyskibet, som blev genopdaget af Odense-apotekeren, amatørarkæolog Poul Helweg Mikkelsen i 1934 – næsten præcis 1000 år efter, at det blev gravsat.
Ladbyskibshøj
Skibsgraven ligger tæt ved Kerteminde Fjord, og selv om træværket er mørnet bort, så er der fortsat et tydeligt aftryk i jorden. Skibet blev begravet sammen med adskillige heste, hunde, seletøj, våben og tøj, og selv om gravrøvere havde været på spil kort efter gravlæggelsen, så fortæller de omkring 600 fund blandt andet et fornemt sølvspænde til sværdbæltet, at skibet dannede ramme om en storslået høvdingebegravelse.
Ladbyskibet er knap 22 meter langt og næsten tre meter bredt. Det har haft otte bordplanker i hver side og har været typisk for vikingetidens krigsskibe. Efter de egentlige udgravninger, der blev foretaget i samarbejde med Nationalmuseet, blev der bygget en hal over skibsaftrykket. For at sikre det mod fugtangreb fra undergrunden er der senere støbt et betondæksel under skibet, og i 2007 blev der opført en egentlig museumsbygning ikke langt fyrstegraven.
Ladbyskibet
Det betyder, at mange af de rige fund, skibsnagler og skibets anker, der hidtil har været opbevaret på Nationalmuseet, nu kan ses på skibsmuseet i Ladby.
I 2016 fik ”Vikingemuseet Ladby”, som det hedder i dag, en ny attraktion, idet Ladbydragen blev søsat den 14. maj. Ladbydragen er en tro kopi af Ladbyskibet, og det tog frivillige og et par fastansatte skibsbyggere fem år at tømre det flotte skib sammen. I sommerperioden ligger Ladbydragen ved en ny bro, der er etableret tæt ved, hvor Ladbyskibet i sin tid blev trukket på land og gravsat. Et frivilligt korps af ”vikinger” sejler af og til ture mellem Ladbydragen, Munkebo Havn og Kerteminde.
Munkebo er så at sige omgivet af vindmøller – store vindmøller. Sydvest for Lindø Port of Odense – på Dræby Fed – driver energiselskabet Vattenfall fire Siemens vindmøller med hver en effekt på 2,3 MW. Møller producerer årligt omkring 22.000.000 kWh, hvilket svarer til omkring 5500 husstandes forbrug. Møllerne har en navhøjde på 80 meter og et vingefang på 93,5 meter.
De fire møller blev rejst i 2011 som erstatning for Fynsværkets oprindelige vindmøllepark på Dræby Fed. Denne park, der blev etableret i 1980’erne, bestod af 12 møller med en samlet effekt på blot 2,6 MW.
Også nordøst for Lindø Port of Odense snurrer vindmøllerne. Her er det Lindø Vindmøllelaug I/S, der er stiftet af Energi Fyn, som driver tre Vestas møller med en effekt på 3,45 MW. De tre gigantmøller, der måler 149,9 meter til vingespids, har en årlig produktion på 34.515.000 kWh. Møllerne blev rejst omkring årsskiftet 2017/18, og det skete efter en voldsom offentlig debat, som også splittede byrådet i Kerteminde Kommune. Striden handlede først og fremmest om møllernes placering tæt ved Munkebo.
I nyere tid er det familien Boel med nu tidligere EU-kommissær Mariann Fischer Boel i spidsen, der har gjort Østergård landskendt, men også før familien Boel kom til i 1923, blev der skrevet historie på hovedgården, der kan føres tilbage til 1511 under navnet Kiil. Både Østergård og den på det tidspunkt nærved liggende Trellerupgård blev underlagt Ulriksholm og dermed kong Christian IV i 1643.
Østergård blev genoprettet som selvstændigt gods i 1730 og var derefter hovedgård for 50 fæstegårde i Munkebo, Agedrup og Seden sogne. Året efter udskillelsen fra Ulriksholm blev Østergårds velbevarede hovedbygning opført, gården blev ”flyttet” fra Kølstrup til Munkebo sogn, og der blev oprettet hospitaler i Seden og Munkebo.
Østergård
Godsets anden ”nedtur” tager fart i starten af 1800-tallet, da en del af fæstegodset blev solgt fra. I 1844 var der dog fortsat 26 gårde og 63 huse tilbage. I starten af 1900-tallet opgøres arealet til 300 hektar, men i 1922 bliver Østergård solgt til udstykningsforeningen, og 128 hektar bliver solgt fra til statshusmandsbrug i Trællerup, inden familien Boel kommer på banen.
Ud over familien Boel og Christian IV knytter navne som Gyldenløve, Osten, Brüggemann, Roepstorff, Schmidt, Oldenburg og Suhr sig til godset, der er omgivet af en gammel park.
Man føler for alvor historiens rigdom, når man gør holdt ved Østrup Kirke og betragter Østrupgård og Østruplund, som er nogle af de nærmeste naboer til kirken. Men også kirken, der kan føres tilbage til 1200-tallet, kan slå med historiens vinger. Oprindelig var den langt mindre end i dag, og i 1590 er den registreret som egnens mindste.
Østrup kirke var oprindeligt ejet af den nærliggende Østrupgård
Den hørte på det tidspunkt under Østrupgård, men gårdens ejer, Morten Skinkel, var ikke tilfreds med kirkens status som egnens mindste, og han besluttede derfor at udvide kirken med et nyt kor. Formentlig er kirkens murede vesttårn opført samtidig. Kirkens døbefont, der er af granit, er på alder med den ældste del af kirken.
Østrup Kirke, der hørte under Østrupgård helt frem til 1940, er i dag en såkaldt vejkirke. Det betyder, at der som hovedregel altid er fri adgang til kirken i dagtimerne.
Østrupgård og det nærved liggende slot Østruplund er på en måde to sider af samme sag, for frem til 1928 er det imponerende slot hovedbygning på Østrupgård, hvis lange og spændende historie kan føres tilbage til 1456, hvor væbneren Henrik Andersen nævnes som den første ejer.
Østruplund er i dag indrettet som bo- og beskæftigelsesmiljø
En komplet ejerliste findes dog først fra begyndelsen af 1500-tallet, hvor gården blev overtaget af Jørgen Friis. Navne som Ulfeldt, Skinkel, Rathlou, Ahlefeldt og Korff følger efter. I 1682 overtager Johan Wettberg godset, og under ham bliver det forøget og består derefter af 20 gårde.
I 1797 gifter kancelliråd Elias Jørgensen Møller sig til gården og opfører et hospital til fire-fem fattige mennesker, hvis underhold til evig tid skulle besørges af Østrupgård. Under ham bygges en ny hovedbygning, og som det måske mest betydningsfulde stod han for inddæmningen af 605 hektar af Egense Fjord eller Fjordmarken.
Østrupgård set fra kirkesiden
Gården blev i slægtens eje efter hans død, og Elias Møller lod i 1881-1882 den nuværende renæssancebygning, fra 1941 kaldet Østruplund, opføre efter streger trukket af arkitekt C. Lendorf. Bygningen består af to stokværk med et ottekantet tårn opført på en halvanden meter høj granitsokkel.
Efter Møller-slægten var der flere ejere af gården, der blev solgt jord fra, og i 1928 blev gård og slot fraskilt. I 1941 overtog staten slottet, og siden har det været indrettet til institution af forskellig art. Under anden verdenskrig blev det benyttet til ”vildfarne piger”, senere blev det hjemsted for mødrehjælpen i Fyns Stift, og i dag er det indrettet som bo- og beskæftigelsesmiljø for 33 fysisk og psykisk handicappede.